Escape from reality.


Min absoluta favoritbok-serie någonsin är Harry Potter! Har läst Harry Potter sen jag fyllde tolv eller tretton, om och om igen och jag tror aldrig jag kommer tröttna på dem. Jag älskar karaktärerna i böckerna och rollerna de spelar i Harrys liv. Jag älskar miljön och skolan där allting utspelar sig och jag älskar händelserna. Jag kan inte få nog av den magiska världens trots att jag vet att sista boken skrivits klar för länge sen. Men de är lika spännande varje gång jag läser dem.

Nu har jag upptäckt en annan favoritbok-serie som kommer tvåa på min lista. Ingen kan ha missat de böckerna? Självklart är det Twilight jag snackar om! Ännu än serie som frälst mig. ;) Som handlar om omöjligt kärlek och vampyrer. Jag läste första boken på svenska och fastnade direkt. Var osocial mot killarna hemma och bara läste och läste. Samma sak med andra boken. Nu är jag inne på tredje boken och snart läst klart den. Hade en svacka ett tag men nu har jag fastnat igen och vill bara läsa och läsa.

Samma sak här, jag älskar karaktärerna i böckerna! De är så udda, så vänliga och speciella. Alla har sin historia man får ta del av. Man lär sig gilla det regniga Forks och det händer alltid massa saker man får ta del av. Och kärleken mellan Bella och Edward är så sjukt speciell... man blir galen. Och stackars Jacob som vill så gärna..


Jag märker att de böckerna som tilltalar mig är sånna böcker med händelser som aldrig skulle hända på riktigt.
♦ Magi
♦ Vampyrer

Är det därför man gillar dem? För att de skiljer sig så från ens egen verklighet. Man kommer bort från det dagliga vanliga livet och får ta del av en annan värld? Med någonting man aldrig själv för uppleva. Det är det som lockar en. Man kommer bort sin trista gråa vardag. Inget vanligt Svensson-liv. Eller är det bara så att författarna är så jäkla duktiga på att skriva att man blir slavar för deras böcker?

Kommentarer
Namn: Memmie

Det är nog för att man får chansen att lämna det liv man har och få ett nytt, annorlunda, för ett tag tror jag:3

2009-02-17 @ 08:42:56
Din blogg/Hemsida: http://kawokaw.blogg.se/

Kommentera här:


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test