Where is home?


Tänkte precis skriva att jag kommit hem nu. Men från vart? Jag har kommit hem från.. hem? Kan man ha mer än ett hem? Jag kallar detta mitt hem (skrattretande). Eller pratar jag om det här skrymslet så säger jag hem/hemma. Men pratar jag om Rådom - så är det också hem. Det riktiga hem. Eller? Och när jag flyttar nu då, då är inte detta hem utan då är lägenheten i Brandkärr hem. Eller? Men Rådom är fortfarande hem det med.
Vad är egentligen "hem"?
På våran dörr står det "Home is where the heart is".
Andra säger att hem är där familjen finns.
Och Holly Golightly säger att hem är där hon, hennes saker och platsen passar ihop tillsammans, och känner en samhörighet.
Kan man tro att hem är en sak, när det egentligen är något annat? Att man säger att hem är "huset" man bor i, men egentligen kan hem vara hela staden, en annan stad eller kanske ett annat land? Som man egentligen inte vet om ännu. Eller är hem platsen man är uppvuxen på?
Kan hem vara en känsla? Och inte en specifik plats? Man kanske känner att man är hemma där och när man mår som bäst. Det borde inte vara helt omöjligt att lägga det så. Eller?
Vad betyder då "borta bra men hemma bäst"? När och var är man hemma? Och borta. Om man inte vet vad/var hemma är, hur vet man då att man är borta?

Kommentarer
Namn: Anonym

intressanta tankar. Men jag tror på vår dörrskylt, men hjärtat kan vara på fler ställen - hos fler personer!!

2008-11-10 @ 21:15:51
Namn: Memmie

home is where Memmie is!

haha nej men förstår dina tankar:3

2008-11-11 @ 10:26:13
Din blogg/Hemsida: http://kawokaw.blogg.se/
Namn: My

Jag vet! Det där är helt stört! Man är hemma när man är hemma (Torsby) men man är hemma när man är hemma (sundsvall) också! Men du verkar trivas där hemma (nyköping)iaf!

Kram

2008-11-12 @ 19:08:15

Kommentera här:


Namn:
Kom ihåg mig!

E-postadress:

Din blogg/hemsida:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Test